Często, nim będziemy mogli zacząć budowę domu, najpierw musimy przygotować solidny wjazd na posesję. Podpowiadamy, jak zabrać się za budowę mostka.

Niemal każda osoba, która planuje budowę domu, powinna zadbać na długo przed budową o możliwość wyjazdu z posesji. Pierwszymi krokami, które musimy wykonać, jest udanie się do urzędu gminy/miasta w celu uzyskania informacji kto jest zarządcą rowu czy też fosy, na której będzie stawał przyszły mostek. Potrzebne będzie skorzystanie z usług geodety, który wykona odpowiednie mapy do celów projektowych. Oczywiście wszystkie koszty związane z pomiarami czy projektem ponosi inwestor. Po uzyskaniu projektu oraz zgody od właściwego zarządcy drogi można przystąpić do zakupu odpowiednich materiałów. Wszystkie wymiary mostka oraz szerokość rury określone są w projekcie. Należy się stosować do wytycznych, ponieważ po wykonaniu przepustu, jest od odbierany przez urzędnika.

Warto również zastanowić się jakie materiały wykorzystać przy budowie oraz gdzie je zdobyć. Warto po zakup odpowiednich elementów wybrać się do profesjonalnej firmy, która jest gwarantem wysokiej jakości produktów. Dostawca rur przepustowych Prosan Zamość posiada szereg specjalistów, którzy pomogą Ci w wyborze.

Od czego zacząć budowę mostka?

Rury PP czy HDPE są wygodne , ze względu na swój niewielki ciężar i odporność.

Rodzaje rur na przepusty

O ile co do długości i maksymalnej szerokości rury, Ne decydujemy my sami, to o materiale, który wykorzystamy, decydujemy sami. W zależności od przewidywanych obciążeń możemy wybierać pomiędzy:

  • rurami wykonanymi z twardych tworzyw sztucznych takich jak polipropylen lub polietylen
  • betonowymi kręgami
  • stalowymi – najczęściej wykonane z blachy falistej.

Betonowe kręgi charakteryzują się dużą wytrzymałością, przeznaczone dla podjazdów, po których przejeżdżać będą wyjątkowo ciężkie sprzęty. Dostępne są również dodatkowo zbrojone wersje.Do ich położenia konieczne będzie wykorzystanie sprzętu takiego jak koparka, ze względu na dużą masę.

Rury z tworzyw sztucznych stworzone są z materiałów, które zapewniają doskonałe właściwości takie jak wysoka wytrzymałość, odporność na korozję i zmiany temperatur. Do ich montażu oraz transportu nie wymagane są specjalne urządzenia. Dzięki swojej strukturze charakteryzuje się niewielkim ciężarem, przez co nie jest konieczne wynajmowanie koparki. Najczęściej na końcu rury znajduje się kielich, który ułatwia łączenie elementów. Dobrej jakości rury odporne będą na chemiczne środki, które często wpuszczane są do fos i rowów.

Stalowe rury przepustowe charakteryzują się bardzo wysoką odpornością na obciążenia, dlatego wykorzystywane są nie tylko w przepustach drogowych, ale również w przepustach kolejowych. Wysokiej jakości rury galwanizowane są w celu pokrycia cienką warstwą cynku, który osłoni przed zjawiskiem korozji.

Jak wybrać właściwy typ rury na przepust

Decydują się na wybór materiału, musimy dokładnie przemyśleć, w jakim celu zjazd do naszej posesji będzie używany, i jak ciężkie maszyny będą nim przejeżdżały. Jeśli zależy nam jedynie na wytrzymaniu obciążenia, samochodów z materiałami budowlanymi, czy sprzętów takich jak koparki, czy betoniarki, to każda z rur spełni swoje zadanie. Warto zobaczyć jaki materiał został wykonany na sąsiednich działkach. Jeśli nie zamierzamy zaangażować do wykonywania mostka sprzętów mechanicznych, zdecydujemy się na lżejsze materiały takie jak HDPE czy PP, które bez problemu osadzone mogą zostać przez inwestora.

Odpowiednia długość, elementów i późniejsze łączenie elementów, powinno odbywać się bezproblemowo. Ewentualne docinki, możliwe są jedynie w rurach z tworzyw sztucznych i metali.

Dodatkowo ich wybranie wpłynie na szybkość montażu.

Odpowiednia szerokość rury powinna być dopasowana do reszty przepustów w rowie, zbyt mały lub zbyt duży może wpływać na proces przepływu wody.

Wybierając rury stalowe, zapytaj, czy są one wykonane z blachy zabezpieczonej przed korozją. Częsty kontakt z wodą niezabezpieczonej stali może znacząco wpłynąć na jej żywotność.

Uwaga: Rura przepustowa nie powinna być położona poniżej poziomu dna fosy!