Rowery miejskie marki Kross. Fot. Kross

Po każdej dłuższej przerwie rower wymaga sprawdzenia stanu technicznego. Przegląd jednośladu po zimowym postoju można przeprowadzić samodzielnie lub w profesjonalnym warsztacie rowerowym.

Agnieszka Tomczak

Serwis_roweru_czyszczenie

Fot. Agnieszka Tomczak

Po każdym kilkumiesięcznym postoju rower wymaga przeglądu i ewentualnej konserwacji. Zacznijmy od dokładnego wyczyszczenia całego roweru. Jeśli jest mocno zabrudzony, np. błotem, najlepiej polać go delikatnie wodą za pomocą węża ogrodowego lub prysznicowego. Po upływie kilku minut kiedy zanieczyszczenia zmiękną, rozpoczynamy mycie. Do tego najlepsza jest ciepła woda z odrobiną płynu do mycia naczyń oraz delikatna ściereczka. Myjemy dokładnie cały rower z wyjątkiem wielotrybu, korbowodu i łańcucha, które wymagają osobnego czyszczenia płynami odtłuszczającymi. W dotarciu do trudno dostępnych zakamarków ramy i podzespołów pomocne okażą się specjalnie szczotki. Możemy zastąpić je także starą szczoteczką do zębów lub patyczkami kosmetycznymi. Po umyciu przecieramy rower suchą szmatką, aby uniknąć zacieków. Możemy także wypolerować ramę nabłyszczającą pastą do samochodów.

Serwis_roweru_hamulce

Fot. Agnieszka Tomczak

Czyszczenie roweru jest ważne nie tylko ze względów estetycznych. Jest to szczególna okazja, by przyjrzeć się dokładnie wszystkim częściom i ich połączeniom pod kątem ewentualnych uszkodzeń.

Najważniejsze są sprawnie działające hamulce i przerzutki. W pierwszej kolejności kontrolujemy zużycie klocków hamulcowych. Jeśli nadrukowany na nich wzór zaczyna zanikać należy je wymienić. Następnie regulujemy hamulce. Sprawdzamy jak zachowują się podczas zaciskania i zwalniania rączki. Jeśli linki są luźne, a siła hamowania słaba, możemy podciągnąć linki używając śrub znajdujących się przy manetkach. Gdy ich zakres jest niewystarczający, należy podciągnąć linki przy samych hamulcach. Podobnie postępujemy w przypadku linek przerzutkowych.

Serwis_roweru_pompowanie

Fot. Agnieszka Tomczak

Równie istotne dla bezpieczeństwa i wygody jest wystarczający poziom ciśnienia powietrza w oponach. Powinno być ono dostosowane do rodzaju roweru. Warto zaopatrzyć się w pompkę z manometrem, który wskaże czy dana wartość ciśnienia jest odpowiednia dla opony.

Serwis roweru smarowanie

Fot. Agnieszka Tomczak

Następnie należy przetestować napęd, czyli łańcuch oraz zębatki. Do ich konserwacji najlepiej używać specjalnego oleju przeznaczonego tylko do tego celu. Łańcuch smarujemy oszczędnie – smar nie powinien znajdować się na bocznych blaszkach łańcucha. Jeśli po całej operacji łańcuch jest mokry od oleju przetrzyjmy go lekko szmatką, aby zebrać nadmiar płynu. Mała buteleczka oleju powinna wystarczyć na cały sezon.

Jeśli nie mamy pewności, czy wszystkie elementy roweru są odpowiednio przygotowane, warto udać się do serwisu. Usługa podstawowego przeglądu to wydatek rzędu 100–150 zł. Dzięki temu rower będzie służył bezawaryjnie nawet cały sezon.