Przyszła wiosna – a wraz z nią nie tylko leniwe chwile na świeżym powietrzu, ale też obowiązki związane z posiadaniem ogrodu, o których przez ostatnie miesiące nie musieliśmy pamiętać. Należy do nich koszenie trawy. Niektórzy to lubią, inni nienawidzą – jednak prawda jest taka, że w obu przypadkach rzadko zdarza się, że o regenerację i odświeżenie stanu technicznego kosiarki dbamy końcem lata czy jesienią – często zostawiamy to zadanie na nowy sezon. Też tak zrobiłeś? Przyjrzyj się zatem, w jakim stanie są koła Twojej kosiarki – nadają się do wymiany? Zatem powinieneś przeczytać ten artykuł do końca.

Nie tylko wielkość ma znaczenie

A więc już postanowione – by móc porządnie zadbać o stan trawnika w ogrodzie czy też na podwórku musisz wpierw zadbać o kosiarkę – kupić nowe koła (http://www.zabi.pl/pl/kolka-oferta/128/kola-do-kosiarek/). Najczęściej popełnianym błędem przy takim zakupie jest opieranie swojej decyzji jedynie o wielkość kół. Owszem, jest to jeden z najważniejszych czynników – ale nie jedyny.

Jeśli chodzi o materiał wykonania jest o tyle łatwiej, że koła do kosiarek to praktycznie zawsze koła tworzywowo-gumowe. Całość koła tworzy polipropylenowa, zwykle barwiona na czarno felga oraz gumowa opona. Taka konstrukcja pozwala na amortyzację oraz zmniejszenie oporu toczenia.

Dlaczego właśnie polipropylen jest wykorzystywany do produkcji kół do kosiarek?

  • Wyróżnia się trwałością i sztywnością.
  • Jest odporny na temperatury z rzędu -20°C do + 60°C.
  • Zapewnia kołom odporność na uderzenia.
  • Nie pochłania wilgoci.

By dokonać właściwego zakupu nowych kół warto wiedzieć, że można w ich ramach wyróżnić dwa typy. Jedne z nich to koła wzbogacone o łożyska kulkowe, natomiast drugie nie mają łożyska, a więc są na łożysku ślizgowym.

Czym się różnią?

Jeśli wybierzesz koła z łożyskami kulkowymi to zapewniasz sobie lepszy obrót koła – fachowo mówiąc lepsze toczenia, a ponadto są to także bardziej wytrzymałe wyroby. Natomiast jeśli zdecydujesz się na koła bez łożyska (na łożyskach ślizgowych) musisz wiedzieć, że obrót koła następuje w ich przypadku w sposób bezpośredni pomiędzy tworzywową piastą a metalową ośką. To oznacza, że mamy do czynienia z większym oporem i mniejszą wytrzymałością.

Dzisiaj cieszymy się ogromnym wyborem kosiarek, a co za tym idzie – ilość rodzajów kół na wymianę powinna być równie duża. Jednak wszystkie te koła łączy jedna wspólna cecha, jaką jest nietypowy otwór fi. 12,8 mm. Tutaj zatem musimy się jedynie upewnić, że brane przez nas pod uwagę koła mają właśnie taką jego wielkość, choć raczej nie powinno być inaczej. Więcej zachodu wiąże się już ze średnicą zewnętrzną koła – przed zakupem trzeba ją zmierzyć i dopasować. Warto zauważyć, że najpopularniejsze rozmiary kół do kosiarek to te mające średnicę fi. 17,5 cm i fi. 20 cm. Można je bez problemu znaleźć zarówno w wersji z jak i bez łożyska.

Nie zapomnij o śrubach!

Śruby w kosiarce, które równocześnie stanowią oś koła również ulegają eksploatacji – nie można zatem pominąć ich wymiany. Jeśli chodzi o część gładką to zwykle spotykamy rozmiar fi.12 mm, czyli standardowy, pasujący do wszystkich kół. Wybierać możemy natomiast w wielkości średnicy części gwintowanej – 8 mm albo 10 mm.

Jak widać, zakup nowych kół do kosiarki wcale nie jest taki skomplikowany – ale na pewno jest niezbędny, jeśli wcześniejsze już są wysłużone.

Artykuł został przygotowany we współpracy z firmą Zabi: http://www.zabi.pl/