Okres przedświąteczny to czas wzmożonej sprzedaży choinek. Przedsiębiorcy zajmujący się tą działalnością powinny dużo wcześniej przygotować się na przedświąteczną gorączkę. Podpowiadamy, jak zorganizować sprzedaż choinek, aby zainteresować swoją ofertą jak największą grupę klientów i zapewnić im produkty najwyższej jakości.
Jaki asortyment wybrać?
Wybierając się na plantację choinek, musimy wziąć pod uwagę szereg kryteriów. Kierowanie się wyłącznie konkretnym gatunkiem i jego popularnością może być zgubne. Kupując drzewka świąteczne, powinniśmy najpierw przeanalizować profil klienta, który będzie odwiedzał nasze stoisko, hurtownię czy centrum ogrodnicze. Asortyment musi być dopasowany do klientów o zróżnicowanych możliwościach finansowych. Dlatego w naszej ofercie muszą znaleźć się choinki zarówno w wariancie ekonomicznym, jak i premium.
Kolejnym z kluczowych elementów jest wysokość choinek. Aby poznać preferencje klientów w tym zakresie, powinniśmy zastanowić się… gdzie mieszkają. Jeśli nasz punkt sprzedaży odwiedzają głównie mieszkańcy centrum miasta, to najprawdopodobniej będą poszukiwać niższych choinek. Mieszkańcy obrzeży miast dużo chętniej wybierają wyższe drzewka. Najbardziej imponujące choinki kupują zazwyczaj mieszkańcy mniejszych miejscowości, których warunki lokalowe pozwalają na wygodne ustawienie wysokiego i rozłożystego drzewka w salonie.
Na końcu warto wrócić do wspomnianego wcześniej wyboru gatunku. Jak pokazują obserwacje poczynione na przestrzeni ostatnich lat, dla klientów coraz większe znaczenie ma jakość drzewka. Są nawet gotowi zapłacić nieco więcej za choinkę o ładnym, regularnym kształcie. Niejako potwierdzeniem tego trendu jest wzrost zainteresowania jodłami, których sprzedaż systematycznie rośnie kosztem świerka. Co ciekawe z każdym rokiem nieco zmniejsza się wysokość przeciętnej choinki.
Kiedy najlepiej zamówić choinki?
Kalendarz sprzedaży choinek przez plantacje jest zazwyczaj dostosowany do naturalnego okresu wegetacyjnego. Z pierwszymi, w miarę konkretnymi ofertami cenowymi możemy się zapoznać już na początku sierpnia. Dla hurtowni, sklepów i centrów ogrodniczych jest to najlepszy moment na złożenie zamówienia. To w sierpniu drzewka są etykietowane pod względem jakości. Czas na podpisanie umowy handlowej z plantacją trwa od sierpnia do października. W dalszej kolejności kontraktowani są sprzedawcy detaliczni. W tym przypadku obowiązuje zasada „im szybciej, tym lepiej”. Zamawiając w sierpniu, mamy do dyspozycji pełen asortyment oraz konkurencyjne ceny zakupu. Często zdarza się, że już w drugiej połowie września brakuje drzewek w lepszych klasach!
Wczesne złożenie zamówienia to gwarancja pełnego, najwyższej jakości asortymentu. Odbiory choinek przez hurtowników zazwyczaj planowane są na ostatni tydzień listopada. W pierwszych dniach grudnia plantacje zaopatrują większych detalistów.
Jak zwiększyć szanse na sprzedaż choinek?
Wysokiej klasy asortyment to nie wszystko. Ważnym zadaniem, przed jakim stają firmy zajmujące się sprzedażą choinek, jest ich odpowiednia ekspozycja. Organizując plac, na którym będzie prowadzona sprzedaż, powinniśmy oznaczyć go w widoczny sposób. Warto też zadbać o świąteczny nastrój, a więc odpowiednie stroje pracowników i elementy dekoracyjne stoiska. Ważny jest nie tylko wystrój, ale także oświetlenie placu. Kluczem do sukcesu może okazać się kompetentny zespół sprzedawców. Nie bez znaczenia jest także oferta transportu zakupionego drzewka. Centra ogrodnicze i firmy zajmujące się sprzedażą choinek powinny też rozważyć wprowadzenie możliwości zakupu online.
Sprzedaż choinek to proces wieloetapowy, który wymaga zaangażowania przez cały rok. Bardzo istotnym elementem tej układanki jest znalezienie sprawdzonej plantacji choinek, która oferuje zróżnicowany, wysokiej jakości asortyment. Dlatego warto zajrzeć na stronę: choinki.com, gdzie znajduje się kompleksowa oferta zakupu dla hurtowni, centrów ogrodniczych oraz przedsiębiorców zajmujących się handlem choinkami.