Artykuł sponsorowany
Brama garażowa najwyższej jakości powinna być niezawodna, bezpieczna i oszczędna. Jej zakup to znaczny wydatek, dlatego lepiej uniknąć błedu. Podpowiadamy, jak wybrać optymalną bramę garażową.
Nie ulega wątpliwości, że rodzina poruszająca się na co dzień samochodem częściej używa bramy garażowej, aniżeli drzwi wejściowych. Element ten, z racji swych wymiarów ma duży wpływ na wygląd naszego domu. Odpowiednio dobrane drzwi garażowe działają niezawodnie w każdych warunkach, a co najważniejsze doskonale komponują się z elewacją budynku mieszkalnego. Nie bez znaczenia pozostają również czynniki takie jak: wielkość, termoizolacyjność, zabezpieczenie przed włamaniem oraz sposób otwierania. Obecnie na rynku dostępnych jest wiele rodzajów bram garażowych. Ich wybór jest jedynie kwestią gustu i możliwości finansowych. Poszczególne typy bram różnią się od siebie sposobem otwierania oraz możliwością zastosowania dodatkowych opcji, które w rezultacie zwiększają komfort ich użytkowania. Przeczytaj artykuł i dowiedz się jakie są najpopularniejsze rodzaje bram garażowych oraz na co zwrócić uwagę przy ich wyborze!
Przeznaczenie i odpowiednie wymiary bramy garażowej
Niezawodność, bezpieczeństwo i oszczędność – to aspekty, którymi powinna cechować się brama garażowa najwyższej jakości. Zakup bramy to niewątpliwie duży wydatek, dlatego też w tym miejscu nie możemy sobie pozwolić na najdrobniejszy błąd. Każda brama, czy to wąska, czy szeroka, wymaga odpowiedniego przygotowania otworu wjazdowego. Dla przykładu – nad szerokim otworem wymagane jest solidne nadproże o właściwej rozpiętości. Dodatkowo, rozmaite aspekty technologiczne decydują o tym, że o ilości i rodzaju bram powinniśmy myśleć już na etapie projektowania domu i jego budowy. Zwykle bramę garażową zamawia się w tym czasie, co okna i drzwi, aby zamknąć stan surowy. Projekt budowlany często przewiduje wymiary bramy. Są one dobierane względem wielkości garażu oraz budynku. Zatem najczęściej mały garaż ma bramę o szerokości 180-190 cm, zaś duży 230-270 cm – wszystko zależy od potrzeb danej rodziny. Zadanie jest ułatwione, gdy mieszkańcy posiadają jeden samochód. Wówczas wystarczy jedno miejsce postojowe, zamykane bramą o standardowych wymiarach. Natomiast, jeśli domownicy posiadają minimum dwa samochody i wybudowali na nie większe miejsce parkingowe, muszą wybrać, czy preferują jedne, szerokie wrota, a może dwa węższe.
Najważniejsze parametry, jakie trzeba sprawdzić w momencie zamawiania otworu to oczywiście jego szerokość i wysokość. Następne dwie równie istotne cechy to wysokość ściany nad otworem i szerokość filarów po boku. Jest to bardzo ważne, gdyż to do nich mocuje się bramę. Na rynku dostępne są bramy garażowe o szerokości od 180 do 600 cm oraz wysokości 200-350 cm. Najczęściej kupowane elementy mają wysokość 200-260 cm i szerokość 200-250. Optymalna wysokość – 212-237 cm umożliwi wjeżdżanie do garażu wysokim samochodem terenowym, czy wyposażonym w bagażnik na dachu. Brama garażowa powinna być montowana w wykończonym już budynku. Ważne, by wewnątrz garażu sufit i ściany były otynkowane i pomalowane. Jeśli planujemy zastosowanie bramy otwieranej automatycznie, instalacja elektryczna musi być doprowadzona w odpowiednie miejsce jeszcze przed tynkowaniem. Przy pomiarze trzeba bezwzględnie wziąć pod uwagę dwie kwestie – grubość tynków oraz izolacji. Stąd też ostateczne wymiary należy wykonywać po wykończeniu garażu, co gwarantuje trwałość konstrukcji i oszczędność ciepła.
Rodzaje bram garażowych
Bramy segmentowe
Bramy segmentowe, inaczej sekcyjne są jednymi z najczęściej wybieranych bram garażowych, głównie ze względu na mnogość ich zastosowań. Przede wszystkim, należy zaznaczyć, że elementy te wyróżniają się świetną izolacją akustyczną i termiczną. Ponadto, cechuje je wiatroszczelność, łatwość w obsłudze, bezpieczeństwo użytkowników oraz skuteczne zabezpieczenie przed włamaniem. Bramy segmentowe gwarantują oszczędność miejsca przed garażem, jak i w jego wnętrzu. Uszczelnione segmenty najlepiej trzymają ciepło i ochraniają przed wiatrem, stąd doskonale nadają się do pomieszczeń ogrzewanych. Dodatkową zaletą drzwi garażowych jest fakt, że można je zamontować w otworze wjazdowym o dowolnym kształcie, np. łuku. Ponieważ skrzydło nie wysuwa się poza obrys garażu, z powodzeniem mogą być stosowane również na krótkich podjazdach, a także wtedy, kiedy obiekt znajduje się blisko chodnika czy ulicy. Wysoka ochrona ciepła wynika przede wszystkim z budowy bram segmentowych. Ich płaszcz zbudowany jest z kilku segmentów, połączonych ze sobą zawiasami i zabezpieczonych uszczelkami przed wiatrem. Owe segmenty zwykle wykończone są tworzywem sztucznym, farbą proszkową lub okładziną z drewna czy sklejki. Wnętrza ww. elementów wypełnia się materiałem izolującym cieplnie. Zazwyczaj jest to pianka poliuretanowa o grubości co najmniej 40 mm. Zaś szczelność wrót gwarantują zastosowane uszczelki. Bramy segmentowe produkuje się w dwóch wariantach – jako otwierane do góry oraz na bok. Cena drzwi segmentowych waha się od 2500-5000 zł.
Rolowane
Bramy rolowane to wysokiej jakości rozwiązania dla małych pomieszczeń garażowych. Dzięki zastosowaniu pionowego prowadzenia oraz braku prowadnic dolnych, zrolowany płaszcz garażowy, podobnie jak modele segmentowe zajmują minimalną ilość miejsca. Tego rodzaju brama zbudowana jest z wąskich, kilkucentymetrowych lameli, wykonanych ze stali bądź aluminium. Elementy te połączone są na całej długości ramy, tworząc efektowny pancerz. Ten z kolei nawijany jest na wał umieszczony w kasecie nad otworem do garażu. Brama rolowana zbudowana jest z dwóch szyn prowadzących, po których na specjalnych rolkach przesuwają się drzwi garażowe. W prowadnicach dodatkowo stosuje się uszczelnienie szczotkowe, którego celem jest izolacja i wyciszenie. Należy jednak pamiętać, że wymagają one odpowiedniej ilości miejsca na kasetę. Oznacza to, iż nadproże musi mieć 30-35 cm wysokości. Dolny element pancerza może być zakończony uszczelką gumową, przylegającą szczelnie do podłogi. Bramy tego typu są bardzo wygodne i proste w obsłudze. Ponadto są wyposażone w blokadę uniemożliwiającą intruzowi ewentualne podważenie. Cena bram rolowanych to ponad 3000 zł. Zobacz jak to wygląda u jednej z polecanych firm: https://bakarokna.pl/bramy-garazowe/.
Uchylne
Bramy uchylne niegdyś cieszyły się ogromną popularnością. Dziś ustąpiły miejsca nowoczesnym bramom segmentowym, niemniej jednak wciąż są bardzo chętnie wybierane, głównie ze względu na atrakcyjną cenę. Charakteryzują się prostą budową – skrzydło podczas uruchomienia najpierw zachodzi na nasz pojazd, a następnie chowa się pod sufitem w pomieszczeniu garażowym. Konstrukcja bramy zazwyczaj wykonana jest ze stali bądź aluminium, rzadziej z okładziny imitującej drewno czy materiałów PVC. Stosunkowo niska cena to nie jedyna zaleta bram uchylnych. Montaż drzwi przebiega bardzo łatwo i sprawnie, można je z powodzeniem zastosować wewnątrz garażu z niskim nadprożem – wystarczy, aby element ten miał jedynie 10 cm wysokości. Jednak modele drzwi uchylnych mają też swoje mankamenty. Największą z nich jest słaba szczelność, co skutkuje utratą ciepła z garażu. Dodatkowo wymagają sporo miejsca na pojeździe, gdyż po otwarciu skrzydła wychylają się na odległość 1-1,5 metra. Oprócz tego, jeśli prowadnice zostaną zamontowane w świetle otworu wjazdowego, ograniczą korzystanie z garażu o 20 cm. Bramy uchylne można otwierać zarówno ręcznie, jak i mechanicznie.
Rozwieralne
Bramy rozwieralne to najbardziej tradycyjna propozycja bram garażowych. Zbudowane są z jednego lub dwóch skrzydeł zamocowanych na zawiasach na bocznych ościeżach, podobnie jak drzwi wejściowe. Na skrzydła potrzeba bardzo dużo miejsca. Otwierają się na zewnątrz, co sprawia, że typ ten sprawdzi się jedynie na płaskich podjazdach o odpowiedniej długości. Bramy rozwieralne, mimo, że są tanim rozwiązaniem, nie należą do najwygodniejszych. Ma to szczególne znaczenie zimą, bowiem konieczne będzie uprzątnięcie śniegu w obrębie zasięgu bramy. Z uwagi na liczne utrudnienia, drzwi te najlepsze zastosowanie znajdą jako obsługa wejścia do pomieszczenia gospodarczego, które otwiera się zdecydowanie rzadziej niż drzwi garażowe. Ich prosty montaż i konstrukcja przekłada się na niską cenę (1000 zł).
Odpowiednia izolacja cieplna garażu
Garaż niewątpliwie pełni bardzo ważną funkcję na naszej posesji. Bez względu na to, czy jest wbudowany w bryłę domu, czy stanowi odrębne pomieszczenie, kluczowe jest zadbanie o to, aby panowała w nim optymalna temperatura. W przypadku, kiedy garaż stanowi część domu, konieczne jest jego ocieplenie. W przeciwnym razie narazimy się na utratę ciepła w całym domu. Ocieplamy więc ściany zewnętrzne, ścianę przylegającą do domu oraz co najważniejsze – drzwi garażowe. Parametry takie jak izolacyjność termiczna i akustyczna przekładają się na wybór najlepszych drzwi garażowych. Wrota nieizolowane wstawia się wyłącznie w wolno stojących, nieogrzewanych pomieszczeniach lub pomieszczeniach parkingowych. Z kolei starannie uszczelnione i wypełnione materiałem izolacyjnym bramy montuje się w garażach usytuowanych w obrębie domu. Wybierając bramę z ociepleniem należy kierować się wartością współczynnika przenikania ciepła. Informację tą znajdziemy w opisie producenta. Wersję z ociepleniem uzyskuje się poprzez włożenie między warstwę pancerza płyt styropianu bądź wypełnienie pianką poliuretanową. Natomiast do uszczelnienia wykorzystywane są ciepłe łączenia na poszczególnych segmentach oraz uszczelki na styku z ościeżnicą i posadzką. Warto jednak zaznaczyć, iż drzwi garażowe ocieplane są o 20-40% droższe od nieocieplonych. Czym zatem ocieplić bramę samodzielnie? Grube i ciężkie materiały mogą zakłócić jej uruchomienie. Najbardziej praktyczna będzie folia termoizolacyjna, która jest lekka i cienka. Zapewnia optymalne ocieplenie bramy garażowej, charakteryzuje się przepuszczalnością pary wodnej, co w efekcie chroni przed tworzeniem się pleśni i grzybów. Ponadto jest łatwa w montażu – każdy z powodzeniem może położyć ją samodzielnie.
Bramy garażowe z napędem
Brama garażowa wyposażona w napęd elektryczny to gwarancja wygody oraz bezpieczeństwa dla Twojego pojazdu. Dzięki temu udogodnieniu unikniesz wsiadania do auta w deszczu i śniegu, a do garażu nie dostanie się nikt nieproszony. Najlepszym rozwiązaniem jest zakup bramy wraz z napędem. Jednak warto zaznaczyć, iż napęd stanowi 1/3 ceny bramy. W zależności od rodzaju i siły ciągu cena waha się od 400-2000 zł. W skład urządzenia wchodzi siłownik, który uruchamia skrzydła bramy oraz układ sterujący. Ponadto, element ten może zawierać praktyczne wyposażenia, takie jak np. systemy zabezpieczające przed przytrzaśnięciem czy mechanizm spowalniający opadanie płaszcza bramy tuż przed jego zamknięciem. Wybór właściwego napędu elektrycznego to nie lada wyzwanie. Musi on poradzić sobie z ciężarem bramy, jak również być dopasowanym do jej rodzaju i wielkości. Siła ciągu może mieć od 400-1200 N. Bardzo istotnym parametrem jest również szybkość jej otwierania i zamykania. Bramę obsługuje się za pomocą pilota, przycisku na ścianie, klucza lub zamka kodowego. Ponadto wszystkie bramy z automatycznym napędem wymagają sprawdzenia ogólnego stanu technicznego. Badanie to przeprowadza monter bram raz w roku. Usługa kosztuje 100-250 zł. Dzięki temu zyskamy pewność, iż wszystkie elementy i instalacje działają poprawnie i są w pełni bezpieczne w użytkowaniu.
Na co zwrócić uwagę wybierając bramę garażową?
Wybór odpowiedniej bramy z pewnością nie jest zadaniem prostym. Zatem, jakie parametry uwzględnić wybierając bramę garażową? Przede wszystkim każdy z opisanych produktów powinien charakteryzować się niezawodnością, solidnością wykonania, zabezpieczeniem przed nieoczekiwanym otwarciem lub podważeniem, odpowiednimi parametrami izolacyjnymi: wilgotnością oraz odpornością termiczną. W przypadku, gdy garaż stanowi nieodłączną część domu, jego sposób zamykania powinien być cichy, czemu służy montaż uszczelek szczotkowych na szynach bramy. Jeśli zaś wybierzemy wrota z napędem, warto zwrócić uwagę na możliwość alternatywnego otwierania, obecność lampy sygnalizacyjnej, automatyczne ryglowanie, funkcję łagodnego startu i spowolnionego zamknięcia, jak również funkcję ewentualnego unieruchomienia, w momencie, gdy drzwi trafią na przeszkodę. Istotnym aspektem jest także wygląd bramy. Producenci oferują różnorodne materiały wykonania wrót, jak również ich wykończenia – od drewnopodobnego, po niemal każdy kolor. Dzięki temu dobierzesz bramę garażową w pełni dostosowaną do Twoich potrzeb!
Podsumowanie
Odpowiednio dobrana brama garażowa to podstawa. Jest gwarancją nie tylko bezpieczeństwa użytkowania, ale również praktyczności, niezawodności i trwałości. Najlepsze drzwi garażowe powinny być przede wszystkim wygodne w obsłudze, a co najważniejsze skutecznie chronić nasz samochód, a także dom – jeśli zamontowane są w jego bryle, przed nieproszonymi gośćmi. Powinien także zapobiegać utracie ciepła. Stąd, o wyborze bramy garażowej musimy pomyśleć już na etapie przygotowania projektu budowlanego. Na rynku dostępnych jest kilka typów bram. Na to, który rodzaj wybierzemy wpływ ma kilka czynników. Zalicza się do nich między innymi ilość wolnego miejsca wewnątrz oraz na zewnątrz garażu. Nie bez znaczenia pozostaje również estetyka, bowiem brama garażowa jest ważnym elementem elewacji budynków.