Artykuł sponsorowany
Co jakiś czas słyszymy o niepokojących zdarzeniach drogowych, których ofiarami padają piesi i rowerzyści. Właśnie dlatego barierki drogowe są elementem, który w zasadzie już na stałe wrósł w koloryt miast i dróg zlokalizowanych poza miastem. Ich wpływ na bezpieczeństwo jest nieoceniony. Dzięki nim nie tylko piesi, ale także kierowcy i towarzyszący im pasażerowie pojazdów, w przypadku zdarzenia drogowego mają większe szanse na zachowanie życia i zdrowia. Jak dokładnie działają bariery drogowe? Na jakim etapie warto je planować? Podpowiadamy.
Na bezpieczeństwie nie ma sensu ani oszczędzać, ani zaniedbywać tego tematu. Oznacza to, że produkt stosowany w takiej właśnie roli, musi spełniać najważniejsze normy. Godne polecenia są barierki drogowe Kroll – wykonane z odpowiednich materiałów i spawane przez certyfikowanych spawaczy. Firma zapewnia również własne ekipy monterskie, szybką dostawę i instalację w docelowym miejscu.
Bariery drogowe z punktu widzenia bezpieczeństwa
Barierki drogowe mają na celu zapewnienie bezpieczeństwa ruchu drogowego. Ich obecność przy drogach jest całkowicie naturalna, natomiast nie można stosować ich wszędzie. Zgodnie z obowiązującymi przepisami, powinny pojawić się w miejscach, w których istnieje duże ryzyko wystąpienia wypadku o poważnych konsekwencjach, ale rozporządzenie o znakach i sygnałach drogowych nie wskazuje jednoznacznie, kiedy mamy z tym faktem do czynienia.
Przyjmuje się, że bariera drogowa czy chodnikowa pojawia się tam, gdzie jej brak niesie ze sobą bardziej negatywne skutki niż jej obecność. Dotyczy to odcinków drogi, w których pojawia się wysokie zagrożenie spadnięcia pojazdu z wysokości, na przykład do wody, czy też wjechania na chodnik. Dodatkowo część przeszkód obowiązkowo musi być odseparowana barierą. Dotyczy to słupów betonowych, skarp i rowów o głębokości co najmniej 1,50 metra, podpór mostów.
W praktyce bariery chodnikowe czy też bariera drogowa znajdują zastosowanie głównie w zabudowie miejskiej, na przykład w pobliżu placówek edukacyjnych, ale także wszędzie tam, gdzie natężenie ruchu jest duże lub nietypowe. Fizyczne odseparowanie różnych grup użytkowników ruchu sprawia, że ryzyko nieprzewidzianych zachowań i związanych z tym zagrożeń zostaje ograniczone. Wyróżniamy różne rodzaje barier drogowych.
Bariera U11a – w trudnych przestrzeniach
Jedną z częściej stosowanych jako bariery ochronne drogowe jest u11a. Ten model stosuje się głównie we wspomnianych już wyżej miejscach, w których istnieje spora różnica między poziomami gruntu po obu stronach, na przykład w okolicach mostów czy wiaduktów. Istnieje jednak wiele innych miejsc, w których tego typu przegrody zabezpieczają ludzi przed upadkiem
Barierki U11a sprawdzą się również przy placach budowy, gdzie pełnią funkcję ochronną.
Bariera U12a – bezpieczeństwo pieszych
Z myślą o pieszych stosowana jest również bariera U12a. To barierki ochronne, których podstawowym zadaniem jest odgrodzenie chodnika, a tym samym zabezpieczenie pieszych i uniemożliwienie przejechanie pojazdu z pasa ruchu na część drogi przeznaczoną dla pieszych. W przestrzeni możemy jednak dostrzec je nie tylko w pobliżu jezdni, ale również przy przejazdach kolejowych oraz innych miejscach, gdzie uczestnicy ruchu są szczególnie narażeni na wypadki.
Ze względu na ważną rolę, jaką pełnią barierki, warto stawiać na sprawdzonych producentów oferujących serwis i montaż.