Fot. Pracownia Projektowa Archipelag
Odpowiednie dopasowanie garażu do indywidualnych potrzeb inwestora to kłopotliwe zadanie. Poszukując idealnego rozwiązania, należy odpowiedzieć sobie na kilka istotnych pytań – przede wszystkim czy ma to być garaż wolnostojący, wkomponowany w bryłę domu, czy też dostawiony do budynku? Na jeden, dwa czy może kilka samochodów? Z jedną czy dwiema bramami wjazdowymi? Z miejscem na dodatkowe pomieszczenia funkcjonalne czy przeznaczony tylko na parkowanie? O tym, jak zaprojektować garaż, aby w przyszłości cieszyć się wszystkimi jego zaletami opowiada arch. Anna Prokopowicz z Pracowni Projektowej Archipelag.
Jak dopasować garaż?
Podczas wyboru garażu decydującą rolę odgrywają wymiary działki budowlanej, jej orientacja względem stron świata, a także sposób zagospodarowania posesji. To one określają, czy możemy wybudować garaż w bryle budynku, obok niego, w piwnicy czy też zdecydować się na garaż wolnostojący oddalony od domu. Należy także zwrócić uwagę na otoczenie naszej działki, a w szczególności na charakter ulicy. Jeśli jest ona ruchliwa, trzeba zadbać o dłuższy podjazd, który umożliwi swobodne manewrowanie w obrębie posesji, tak aby nie trzeba było wjeżdżać na ulicę tyłem.
– Obowiązujące przepisy nie ograniczają powierzchni zabudowy garażu, określają jedynie jego minimalną wysokość (2,2 m) oraz wielkość bramy wjazdowej. Warto pamiętać, że różne samochody mają różne wymiary i to, że dzisiaj mamy Toyotę Yaris, nie oznacza, że za trzy lata nie kupimy sobie kolejnego samochodu albo auta o rozmiarach Volkswagena Sharana, dlatego dobrze jest wcześniej zastanowić się nad budową garażu dwustanowiskowego – podpowiada arch. Anna Prokopowicz z Pracowni Projektowej Archipelag.
W trakcie planowaniu garażu należy także wziąć pod uwagę umiejętność kierowania samochodem przez innych domowników oraz ich posturę. Jeśli w domu będzie mieszkać osoba poruszająca się na wózku inwalidzkim, należy dostosować przestrzeń do potrzeb osób niepełnosprawnych ruchowo. Ponadto, każdy garaż powinien być wyposażony w elektryczną instalację oświetleniową oraz w system wentylacyjny. W nieogrzewanym pomieszczeniu wentylację zapewniają otwory wentylacyjne w przeciwległych ścianach lub w ścianie i bramie garażowej. – Przepisy wymagają, aby łączna powierzchnia otworów wentylacyjnych nie była mniejsza niż 0,04m² na każde stanowisko (np. dwa otwory wentylacyjne o przekroju 14 x 14 cm lub średnicy 15 cm). Z kolei w garażu ogrzewanym niezbędna jest wentylacja grawitacyjna – radzi architektka.
Garaż połączony z bryłą
Bardzo popularnym rozwiązaniem jest połączenie garażu z bryłą domu. Niewątpliwym atutem takiej opcji jest fakt, że dzięki temu zaoszczędzimy miejsce na działce, co przy obecnych, wysokich cenach gruntów ma niebagatelne znaczenie. Wspólne ściany i instalacje oznaczają także ograniczenie kosztów budowy. Ogromną zaletą jest też wygoda takiego rozwiązania – bez względu na warunki atmosferyczne zawsze wsiądziemy do samochodu suchą stopą. Bywa, że inwestorzy obawiają się, że brama garażowa będzie głównym, najbardziej rzucającym się w oczy elementem elewacji frontowej. – Obecnie producenci prześcigają się w tworzeniu kolekcji zawierających bramy, okna i drzwi, które łączy wspólny styl materiał i kolor – komentuje arch. Anna Prokopowicz. Podczas planowania układu domu obowiązkowo należy zwrócić uwagę na sposób połączenia garażu z częścią mieszkalną. – Pod względem funkcjonalności, najlepiej będzie, gdy pomiędzy obiema częściami domu znajdzie się śluza w postaci pomieszczenia gospodarczego lub kotłowni. Dzięki takiemu rozwiązaniu można zabezpieczyć część mieszkalną przed napływem spalin, zmniejszyć hałas silnika i ograniczyć ucieczkę ciepła, w przypadku, gdy zdecydujemy się na nieogrzewany garaż – sugeruje architektka. Jest kilka sposobów na powiązanie garażu z domem. – Pomieszczenie garażowe wcale nie musi mieć wysokości równej reszcie pomieszczeń na parterze. Minimalna niezbędna wysokość to 2,2 m. W takim wypadku strop nad garażem może tworzyć poziom pośredni pomiędzy parterem a piętrem. To sprawi, że pomieszczenie nad garażem będzie naturalnie wyodrębnione od reszty domu i może z powodzeniem pełnić rolę wyciszonej pracowni, odosobnionej sypialni lub pralni – radzi arch. Anna Prokopowicz. Druga wersja to wyodrębnienie garażu z bryły budynku i umieszczenie go z boku, z przodu lub z tyłu domu. W tym wypadku, garaż będzie tworzył osobną konstrukcję i zostanie pokryty oddzielnym dachem. Decyzja o usytuowaniu garażu w dużej mierze zależy od wymiarów działki budowlanej i od planu zagospodarowania całej posiadłości. Jeśli działka budowlana jest dużych rozmiarów, można pozwolić sobie na umiejscowienie garażu z tyłu budynku. Dzięki temu zyskamy możliwość urozmaicenia tylnej części domu, w której będzie można zaaranżować zaciszny kącik chroniący przed wiatrem i większym nasłonecznieniem. Dłuższy podjazd przyda się jako przestrzeń przeznaczona do parkowania dla dodatkowego samochodu lub pojazdów gości. Ciekawym rozwiązaniem jest garaż dostawiony do boku domu – można urządzić na nim rozległy taras i cieszyć się dodatkową, komfortową strefą wypoczynkową – podpowiada architektka z Pracowni Projektowej Archipelag. Trzecią opcją jest zaprojektowanie garażu w poziomie piwnicy. Niewątpliwym atutem takiego rozwiązania jest fakt, że taki garaż nie ingeruje w kształt bryły i nie wymaga pokrycia dachem. Minusy to wzrost kosztów budowy domu, w zależności od tego, czy planujemy podpiwniczenie całkowite czy tylko częściowe. – Trzeba również wygospodarować miejsce na podjazd i pochylnię, której nachylenie nie powinno przekraczać 25%. To oznacza, że jej długość wyniesie min. 6 metrów. Poza tym, aby zjazd do garażu nie nastręczał kłopotów zimą, należy wykonać odwodnienie nawierzchni, instalację przeciwoblodzeniową oraz wykończyć ją materiałem antypoślizgowym np. ryflami – radzi arch. Anna Prokopowicz.
Garaż wolnostojący
Alternatywnym rozwiązaniem jest garaż wolnostojący, na ogół droższy niż wbudowany i zestawiony z bryłą. Taka opcja wymaga osobnego pozwolenia na budowę. Należy się także zastanowić czy ma on być ogrzewany, czy tylko ocieplony. Dla samochodu najbardziej korzystna jest temperatura od 5° do 8° C. – Taki poziom ciepła bez problemu utrzyma się w nieogrzewanym pomieszczeniu, pod warunkiem, że wszystkie jego ściany będą ocieplone. Jedynie w czasie ostrej i mroźnej zimy może się zdarzyć, że temperatura spadnie poniżej zera – dodaje architekta. Ogromnym atutem takiego rozwiązania jest fakt, że wielkość i położenie garażu na działce zależą tylko od inwestora i technicznych warunków usytuowania. Jeśli zdecydujemy się na garaż wolnostojący, warto wzbogacić go o dodatkowe pomieszczenia np. pojemny schowek na sprzęty ogrodowe oraz rowery lub warsztat. Należy wtedy pomyśleć o ogrzewaniu całego budynku lub chociażby o możliwości czasowego podniesienia temperatury. Przydatne jest także zaprojektowanie osobnego wyjścia z takiego pomieszczenia. Coraz popularniejszym trendem jest projektowanie przy garażach wolnostojących zadaszonych tarasów z kominkiem. Jest to świetne rozwiązanie dla inwestorów, którzy nie zagospodarowali w ten sposób przydomowego tarasu lub ich projekt domu nie przewidywał zadaszonego miejsca do grillowania i relaksu w otoczeniu ogrodowej zieleni.
Wiata garażowa
Ciekawą alternatywą dla garaży wszelkiego typu jest wiata garażowa. Owszem, nigdy nie zastąpi ona zabudowanego i osłoniętego od wiatru pomieszczenia dla samochodu, ale ma szereg innych zalet. – Przede wszystkim jest to niedroga inwestycja. Drewno konstrukcyjne, materiał na pokrycie zadaszenia, lekka podbudowa do ustabilizowania gruntu oraz kostka betonowa potrzebna do wyłożenia pasów jezdnych – to w zasadzie wszystko, czego potrzebujemy. Dla inwestorów ważne jest, że na wybudowanie wiaty o powierzchni 25m² (a taki obszar jest wystarczający do komfortowego parkowania jednego samochodu) nie potrzebujemy pozwolenia na budowę. Chęć postawienia wiaty należy po prostu zgłosić odpowiednim organom, jednakże, warto pamiętać, że prawo pozwala na postawianie zaledwie dwóch wiat na 500 m² powierzchni działki – wyjaśnia arch. Anna Prokopowicz. Wiata jest świetnym rozwiązaniem, jeśli musimy zagospodarować małą lub wąską działkę. Ważnym atutem jest także fakt, że przestrzenna, często ażurowa konstrukcja, nigdy nie przytłoczy przestrzeni posesji w takim stopniu jak najmniejszy nawet garaż. Wiatę garażową można zastosować także jako rozwiązanie tymczasowe – do chwili, gdy czynniki zewnętrzne pozwolą nam na budowę garażu.
O czym warto pamiętać?
Aby nie zaburzyć estetyki i układu funkcjonalnego posesji warto wygospodarować osobne miejsce przeznaczone na postój samochodu. Może to być zaciszne miejsce „pod chmurką”, zadaszona wiata lub garaż. Garaż ma dużo zalet – zwiększa komfort użytkowania samochodu, chroni go przed zimnem i wilgocią, likwiduje przykre obowiązki, takie jak odśnieżanie i skrobanie szyb zimą, a latem zabezpiecza przed zbytnim nagrzewaniem pojazdu. Ponadto, pozwala na przechowywanie akcesoriów samochodowych np. opon sezonowych z dala od części mieszkalnej. – Rozważając usytuowanie i funkcjonalność garażu, należy wziąć pod uwagę wymiary działki, możliwości finansowe oraz indywidualne potrzeby wszystkich członków rodziny. Musi to być rozważna i dobrze przemyślana decyzja. Najlepiej będzie jeśli na rodzaj garażu zdecydujemy się już na etapie projektowania domu i zagospodarowania posesji. Dzięki temu unikniemy problemów związanych z późniejszą rozbudową i będziemy mogli w pełni cieszyć się funkcjonalnością idealnie dopasowanego do nas rozwiązania – podsumowuje architekt z Pracowni Projektowej Archipelag.