Fot. Bosch

Rower oparty o ścianę, postawiony niepewnie na nóżce i przewracający się z hukiem – to sytuacja znana większości rowerzystów. Zamiast ryzykować uszkodzenie roweru, można w łatwy sposób samodzielnie wykonać prosty i gustowny stojak rowerowy.

Sezon rowerowy rozpoczął się na dobre. Aura sprzyja długim wycieczkom, podczas których możemy się zrelaksować, spędzić czas ze znajomymi i rodziną. Po powrocie do domu dobrze byłoby odstawić rowery w bezpieczne miejsce, ale ze względu na ich rozmiary nie zawsze jest to proste… Mamy rozwiązanie! Wystarczą chęci, trochę czasu oraz dobre narzędzia, aby samodzielnie zbudować drewniany stojak na rower, hulajnogę czy inne podobne sprzęty.

Projekt – autorstwa ekspertów marki Bosch – bez problemu samodzielnie wykona nawet majsterkowicz-amator. Wymiary stojaka to: wysokość – 78 cm, szerokość – 100 cm, głębokość – 44 cm. Jest on dodatkowo wyposażony w haki do zawieszania kasków lub innych akcesoriów do jazdy tak, aby zawsze były pod ręką.

Na zbudowanie stojaka – nie licząc czasu schnięcia i poświęconego na zakup materiałów – trzeba poświęcić około 2 godziny.

stojak na rowery

Fot. Bosch

Lista materiałów:

  • 2 łaty o długości 2 m, (34 x 54 mm), drewno świerkowe, na ramę
  • 1 łata o długości 2,5 m, (34 x 54 mm), drewno świerkowe, na ramę
  • 2 łaty o długości 2,5 m, (38 x 38 mm), drewno świerkowe, na ukośne uchwyty do roweru
  • 40 wkrętów do drewna, ocynkowanych (5 x 70 mm)
  • 0,75 l farby do drewna, odpornej na wpływ warunków atmosferycznych, kolor wedle uznania (w przypadku naszego projektu: błękitny)
  • akumulatorowa piła uniwersalna, np. Bosch PST 10,8 LI
  • wiertarko-wkrętarka akumulatorowa, np. Bosch PSR 10,8 LI-2
  • akumulatorowa szlifierka uniwersalna np. Bosch PSM 10,8 LI i papiery ścierne
  • system natryskowy np. Bosch PFS 3000-2 firmy
  • wiertło do drewna (4 mm)
  • rękawice robocze
  • brzeszczot do wyrzynarek np. Bosch T308 BF
  • kątownik nastawny
  • ołówek
  • szpatułka
  • 1 tuba szpachlówki uniwersalnej
  • haki (ilość wedle uznania)
stojak na rowery

Fot. Bosch

 

Budujemy stojak krok po kroku?

Krok 1

Na początku należy zaznaczyć, jak mają być przycięte łaty drewniane na ramę (34 x 54 mm) oraz łaty na ukośne uchwyty do rowerów (38 x 38 mm). Konstrukcja ramy jest bardzo prosta, z dwóch łat o długości 2 m wycianamy cztery poziome listwy wzdłużne na tył i część dolną (każda o długości 90 cm), z łaty o długości 2,5 m dwie pionowe listwy boczne (każda o długości 78 cm) i dwie poziome listwy boczne na część dolną (każda o długości 43,5 cm). Do wykonania ukośnych uchwytów przycinamy z łat o przekroju 38 x 38 mm osiem listew o długości 57 cm, które po obu stronach muszą być ścięte pod kątem 45 stopni. Skosy wykreślamy posługując się kątownikiem nastawnym.

stojak na rowery

Fot. Bosch

 

 

 

Krok 2

Najlepiej na pile stołowej z prowadnicą kątową lub, gdy nią nie dysponujemy, akumulatorową pilarką uniwersalną, np. Bosch PST 10,8 LI, przycinamy łaty drewniane do zaznaczonej wcześniej długości. Dla większego bezpieczeństwa najlepiej zamocować łaty w ławie roboczej i stosować przy pracy rękawice robocze. Cięcia powinny być bardzo precyzyjne.

 

 

 

 

Krok 3

Teraz można przystąpić do montażu ramy stojaka. Najpierw łączymy ze sobą trzy listwy wzdłużne ramy i dwie pionowe listwy boczne części tylnej. Listwy układamy na stole obok sibie tak by przylegały do niego szerszą płaszczyzną (54 mm), sprawdzamy kąty proste i unieruchamiamy listwy. Wykonujemy połaczenia na styk, każde połaczenie za pomocą dwóch wkrętów. Najpierw wiertarko-wkrętarką akumulatorową, np. Bosch PSR 10,8 LI-2 z wiertłem do drewna (Ø 4 mm) nawiercamy otwory prowadzące, a nastepnie wkręcamy wkręty (5 x 70 mm). By łby wkrętów schowały się w drewnie, nawiercone otwory warto najpierw nieco poszerzyć u wylotu specjalnym pogłebiaczem. Później łby wkrętów zostaną zaszpachlowane.

stojak na rowery

Fot. Bosch

W analogiczny sposób montujemy listwy dolnej części ramy. Najpierw łączymi ze sobą listwę wzdłużną i poziome listwy boczne, a następnie przytwierdzamy je pod kątem prostym do tylnej części ramy.

Krok 4

Przytwierdzamy do ramy osiem ukośnych listew, które mają końce ścięte pod kątem 45 stopni. Listwy te utworzą zatoczki do parkowania rowerów i hulajnóg. Jeden koniec każdej z listew ma znajdować się na listwie wzdłużnej części dolnej ramy, a drugi opierać się o środkową listwę wzdłużną tylnej części ramy. Listwy powinny być rozmieszczone w równych odstępach, tak by zatoczki miały taką samą szerokość. Po wyznaczeniu pozycji listew, wiertarko-wkrętarką akumulatorową z wiertłem do drewna (Ø 4 mm) nawiercamy otwory prowadzące, pogłębiamy ich wyloty, a następnie przytwierdzamy listwy wkrętami 5 x 70 mm. 

stojak na rowery

Fot. Bosch

stojak na rowery

Fot. Bosch

 

 

Krok 5

Po zmontowaniu ramy i przytwierdzeniu ukośnych listew warto zaszpachlować miejsca łączenia elementów: używamy do tego szpachlówki uniwersalnej, która nadaje się także do drewna. Następnie starannie szlifujemy zaszpachlowane miejsca – np. przy użyciu akumulatorowej szlifierki uniwersalnej Bosch PSM 10,8 LI.

 

stojak na rowery

Fot. Bosch

 

 

 

Krok 6

Pora na kolor! Stojak będzie wyglądał jeszcze ładniej, jeśli go pomalujemy. Do malowania możemy użyć systemu natryskowego, np. Bosch PFS 3000-2, który zapewnia równomierne pokrycie: ustawiamy „strumień okrągły” i malujemy kolejno listwę za listwą, a następnie pozostawiamy stojak do wyschnięcia. Po wyschnięciu pierwszej warstwy farny, w razie potrzeby, delikatnie szlifujemy stojak drobnym papierem ściernym, odpylamy go i natryskujemy drugą warstwę farby. Gdy ta wyschnie możemy dodatkowo zamocować haki, na których potem będzie się wieszać kaski i inne akcesoria rowerowe. W ten sposób zyskujemy dodatkową przestrzeń do przechowywania.

Wskazówka: aby zapewnić optymalny rezultat malowania, przy nanoszeniu farby należy zachować odległość ok. 25 cm (jest to mniej więcej szerokość dwóch dłoni).

 

Stojak rowerowy jest już gotowy. Nie pozostaje zatem nic innego, jak wybrać się na wycieczkę rowerową, po której zaparkujemy swój pojazdy w bezpiecznym miejscu!

stojak na rowery

Fot. Bosch

Artykuł przygotowany na podstawie materiałów firmy Bosch.