Artykuł sponsorowany

Fotowoltaika w Polsce rozwija się niezwykle dynamicznie. Wydaje się, że przede wszystkim jest to spowodowane licznymi udogodnieniami, z których można w łatwy sposób skorzystać. Jednym z popularniejszych ułatwień jest program Mój Prąd, dzięki któremu możemy uzyskać dofinansowanie do fotowoltaiki w wysokości nawet 5000 złotych. Jak tego dokonać? Wszystkiego dowiecie się z poniższego artykułu. Zapraszamy do lektury!

Kiedy można uzyskać 5000 złotych na fotowoltaikę?

Przede wszystkim musimy pamiętać, że dofinansowanie z programu Mój Prąd mogą otrzymać wyłącznie osoby fizyczne, które są stroną umowy przyłączeniowej. Projekt zakłada, że beneficjenci mogą otrzymać 50% kosztów instalacji fotowoltaicznej, ale maksymalnie 5000 złotych. Fotowoltaika dla domu jednorodzinnego kosztuje przeważnie więcej niż 10 000 złotych, tak więc większość wnioskujących otrzymać powinno właśnie maksymalną kwotę dofinansowania.

Projekt instalacji fotowoltaicznej musi być zakończony

Oznacza to, że wnioskować możemy dopiero w momencie, gdy nasza instalacja fotowoltaiczna zostanie przyłączona do sieci. Pamiętajmy, że koszty kwalifikowane to takie, które ponieśliśmy po dniu ogłoszenia programu tj. po 23 lipca 2019 roku. Dodatkowo warto wspomnieć, że wszystkie elementy instalacji muszą być nowe i nie mogą być starsze niż 24 miesiące. Oznacza to również, że dofinansowania nie otrzymamy na rozbudowę istniejącej już instalacji. Jeżeli chcą Państwo posiadać własną instalację fotowoltaiczną, polecamy skorzystać z usług fachowców fotowoltaika SunErgo.

Jak uzyskać dofinansowanie do fotowoltaiki?

Drugi nabór wniosków do programu Mój Prąd ruszył 13 stycznia 2020 roku i trwać będzie do 18 grudnia tego roku. W czasie trwania pierwszego naboru, program był udoskonalany i znacznie ułatwiono proces wnioskowania. Warto w tym miejscu wspomnieć o specjalnej stronie internetowej, która poświęcona jest wyłącznie temu projektowi. Wnioskowanie możemy w całości wykonać przez Internet i nie trzeba już wysyłać papierowej wersji wniosku. Co trzeba załączyć w dokumentacji?

Fotowoltaika i program Mój Prąd

Dokumenty do programu Mój Prąd

Jak już wspomnieliśmy, wszystkie dokumenty możemy wysłać przez Internet, dzięki czemu zaoszczędzimy czas. Do wniosku, który dostępny jest na stronie NFOŚiGW dołączyć należy fakturę za zakup i montaż instalacji, potwierdzenie jej zapłaty oraz dokument, który potwierdza przyłączenie instalacji do sieci i montaż licznika dwukierunkowego.

Fotowoltaika jeszcze bardziej opłacalna!

Warto przytoczyć informację, że będąc beneficjentem programu Mój Prąd, możemy jednocześnie skorzystać z ulgi termomodernizacyjnej i jeszcze bardziej obniżyć koszt instalacji. Oznacza to, że inwestycja w zieloną i tanią energię zwróci się jeszcze szybciej! Więcej informacji na ten temat znajdą Państwo na profesjonalnym blogu fotowoltaicznym – Odliczenie fotowoltaiki od podatku.

Do kiedy można składać wnioski o dofinansowanie?

Budżet programu Mój Prąd wynosi 1 miliard złotych i oblicza się, że skorzystać może z niego blisko 200 tysięcy osób. W pierwszym naborze dofinansowanie objęło ponad 27 tysięcy instalacji fotowoltaicznych, do których dopłacono niemal 132 miliony złotych. Pomimo bardzo dużego zainteresowania, ta kwota to trochę ponad 13 procent całego budżetu! Program przewidziany jest do 2024 roku, jednak wydaje się bardzo możliwym, że zostanie przedłużony ze względu na duże zainteresowanie, które doprowadza do stopniowego zmniejszania emisji CO2 w naszym kraju.

Czy można samodzielnie zamontować instalację?

Aby samodzielnie zamontować instalację fotowoltaiczną musimy posiadać odpowiednie kwalifikacje i dołączyć specjalne oświadczenie o samodzielnym montażu. Dodatkowo należy zaznaczyć to w odpowiednim miejscu we wniosku.

Najważniejsze informacje

Podsumowując, z programu Mój Prąd mogą skorzystać osoby fizyczne, które ukończyły montaż instalacji fotowoltaicznej o mocy od 2 do 10 kW. Maksymalnie można otrzymać 5000 złotych lub 50% kosztów instalacji, a koszty muszą być poniesione po 23 lipca 2019 roku. Wszystkie elementy instalacji muszą być nowe i nie mogą być starsze niż 24 miesiące. Dodatkowo możemy zaoszczędzić korzystając równocześnie z ulgi termomodernizacyjnej. Wówczas musimy umieścić odpowiednią informację o zmniejszeniu kosztów.