Rozgrzana tapicerka latem, soki i żywica z drzew na karoserii samochodu wiosną. Wybieranie liści z zakamarków auta jesienią oraz odśnieżanie i odmrażanie zimą – to prawdziwe zmory kierowców. Jeśli zależy Ci na ograniczeniu negatywnego wpływu warunków atmosferycznych na stan samochodu i polepszeniu codziennego komfortu jego użytkowania, na pewno rozważałeś postawienie pomieszczenia do przechowywania i postoju pojazdów. Przekonaj się, co będzie lepszym rozwiązaniem – wiata samochodowa czy garaż?

Co to jest wiata?

Wiata garażowa to lekka konstrukcja, będąca zadaszeniem dla samochodu. Jej głównym zadaniem jest ochrona pojazdu przed zanieczyszczeniami powietrza (kurz, pyłki) oraz przed różnymi czynnikami atmosferycznymi, jak np.: wiatr, szron, słońce czy opady gradu, deszczu i śniegu. Dzięki zapewnionej ochronie auto będzie w mniejszym stopniu narażone na niszczenie i korozję. Wiatę można wykorzystać także jako sferę wypoczynkową i miejsce do spotkań towarzyskich.

Wiata garażowa – pozwolenie czy zgłoszenie?

Wiata według prawa budowlanego jest otwartą konstrukcją, która może posiadać ściany lub być ich pozbawiona. Przy zachowaniu określonych formalności, wiata garażowa nie jest traktowana jako budynek, a jako budowla. Dlatego jej postawienie nie wymaga spełnienia tylu wymogów, ile wybudowanie garażu.

Małe wiaty garażowe, nieprzekraczające 50 metrów kwadratowych, nie wymagają zdobycia pozwolenia na budowę. W takiej sytuacji wystarczy zgłoszenie do odpowiedniego organu administracji architektoniczno-budowlanej.

Rodzaje wiat garażowych

Można wyróżnić kilka podziałów wiat samochodowych. Podstawowym kryterium rozróżniającym jest materiał wykorzystany do wykonania konstrukcji. Najbardziej popularna jest wiata drewniana, lecz można znaleźć także wiaty z aluminium, żelbetonu czy stali. Do przechowywania opału, akcesoriów motoryzacyjnych, sprzętu sportowego i ogrodowego sprawdzi się wiata garażowa z pomieszczeniem gospodarczym.

Ponadto wyróżnia się wiaty garażowe przyścienne, umieszczone przy budynku i wolnostojące, będące osobnymi konstrukcjami. Ze względu na liczbę ścian można podzielić wiaty na konstrukcje otwarte, półotwarte i zamknięte. Można również dokonać podziału ze względu na ilość miejsc parkingowych uzależnioną od liczby pojazdów – np. wiata garażowa na dwa samochody czy jednostanowiskowa.

Ze względu na dużą dostępność i zróżnicowanie rodzajów możliwe jest znalezienie wiaty, która będzie idealnie dopasowana do przestrzeni ogrodowej, stylu i elewacji domu.

Drewniana wiata garażowa

Starannie wykonane gotowe wiaty garażowe pochodzące od producenta Kempar prezentują się atrakcyjnie, dzięki wykorzystaniu do produkcji wysokiej jakości drewna. Jednocześnie konstrukcje drewnie są trwałe, wytrzymałe i odporne na czynniki zewnętrzne, dzięki czemu prezentują się nienagannie przez długie lata. Konstrukcja modułowa umożliwia rozbudowę w dowolnym momencie. Wzbogacenie o dodatkowe elementy sprawi, że wiata samochodowa drewniana zyska nowe funkcje.

Garaż czy wiata?

Konstrukcje wiaty i garażu różnią się zarówno w kwestii wyglądu, jak i w zakresie pełnionych funkcji. Wiata z drewna bez wątpienia stanowi tańszą alternatywę dla garażu. Podstawową różnicą między garażem a wiatą jest forma zabudowania. Garaż jest zamkniętą konstrukcją, posiadającą cztery ściany oraz drzwi, okna i bramy. Jest to budynek przeznaczony do postoju samochodów. Garaż może stanowić integralną część domu lub być budynkiem wolnostojącym. W przeciwieństwie do garażu wiata na samochód jest konstrukcją otwartą z zadaszeniem i maksymalnie 3 ścianami.

Wybierając pomiędzy garażem a wiatą, warto wziąć pod uwagę:

    • koszty – wiata samochodowa niewątpliwie jest tańszym rozwiązaniem niż garaż, ponieważ do jej postawienia wystarczą szkielet oraz zadaszenie,
    • formalności – wiata jest konstrukcją objętą mniej skomplikowanymi regulacjami prawnymi niż garaż; zgodnie z obowiązującym prawem, przy spełnieniu określonych wymogów (przeznaczenie działki, liczba wiat w przeliczeniu na metry kwadratowe działki), postawienie wiaty do 50m2 nie wymaga żadnych formalności urzędowych, natomiast wiata większa niż 50m2 wymaga zdobycia pozwolenia na budowę; w przypadku budowy garażu formalności uzależnione są od metrażu inwestycji: przy zachowaniu określonych wymogów (budynek wolnostojący, liczba garaży, altan i oranżerii w przeliczeniu na metry kwadratowe działki) wystarczy zgłosić budowę garażu do 35m2, natomiast w przypadku wyposażenia garażu w drugą kondygnację lub powierzchni większej niż 35m2, niezbędne jest uzyskanie pozwolenia na budowę,

 

  • wymogi technicznie i usytuowanie – zgodnie z obowiązującym prawem wiata nie jest budynkiem w przeciwieństwie do garażu, dlatego stosowane są różne wymogi techniczne (np.: określona wysokość, podłączone instalacje) i warunki usytuowania (np. odległość od granicy działki),
  • czas realizacji – to, ile zajmie postawianie wiaty, jest uzależnione przede wszystkim od tego, czy będzie to gotowa konstrukcja, czy wiata stworzona samodzielne; czas wybudowania garażu w dużej mierze zależy od wykorzystanego materiału: garaż drewniany nie wymaga postawienia fundamentów, ścian oraz kupna bram, drzwi, okien i wykończenia, jak w przypadku murowanego garażu,
  • ilość dostępnego miejsca – wiata garażowa zajmuje znacznie mniej miejsca na działce niż garaż,
  • wymagania i potrzeby domowników – garaż i wiata mają za zadanie przede wszystkim chronić samochód, ale spełniają także dodatkowe funkcje; np. garaż gwarantuje pełną ochronę przed opadami i kradzieżą, a praktyczna wiata garażowa z domkiem narzędziowym może być rozwiązaniem dla majsterkowiczów.

Samochód parkowany pod zadaszeniem jest przede wszystkim chroniony przed działaniem negatywnych czynników zewnętrznych. Zarówno wiata, jak i garaż spełniają funkcję ochroną, jednocześnie realizując odmienne i specyficzne zadania.